Facebook systematycznie aktualizując swój algorytm stawia nam nie lada wyzwanie, aby treści przez nas udostępnianie były zawsze widoczne wszystkim odbiorcom.
Całe szczęście istnieje takie coś jak Facebook Ads. Magiczne miejsce, gdzie każdy – zaczynając wyliczanie od zwykłego Kowalskiego po właściciela ogromnej firmy – może stworzyć swoją kampanię reklamową.
Ponad miliard ludzi codziennie loguje się na Facebooku – w tym potencjalni klienci. Dlatego musimy mieć świadomość, że przy takiej ilości osób zasięg organiczny cały czas się kurczy. Dlaczego? Facebook na tablicy każdemu z użytkowników wyświetla to, co według algorytmu najbardziej go interesuje. Jednak Facebook ma oszałamiającą liczbę opcji, dzięki którym Twoi docelowi odbiorcy mogą zobaczyć to, co Ty chcesz im przekazać. Reklama na Facebooku może być banalnie prosta lub skomplikowana, to już od Ciebie zależy w jaki sposób ją zbudujesz. Ważne jest, aby przy jej tworzeniu oraz monitorowaniu bardzo przemyśleć sprawę i przede wszystkim: NIE ZNIECHĘCAJ SIĘ. Jeżeli zasięg reklamy jest słaby, a koszt wszelkich kliknięć wysoki po prostu przerwij swoją kampanię i stwórz nową. Z czasem z pewnością poznasz narzędzie ułatwiające pracę nad Kampaniami, a sam staniesz się mistrzem w Facebook Ads.
Podobnie jak w przypadku każdego kierowania reklam, niebezpieczeństwem jest kierowanie reklam na zbyt szerokie grono odbiorców lub niezwykle nietypowe. Ostatnią rzeczą, którą chcesz zrobić, to marnować pieniądze na kampanie, które nie są zoptymalizowane.
Na co się składa tworzenie kampanii:
- Określenie swoich celów,
- Określenie swoich odbiorców,
- Utworzenie reklamy i określenie jej budżetu,
1. Zdecyduj o swoim celu
Gdy rozpoczynasz nową kampanię, będziesz mieć mnóstwo opcji z Facebooka. Dużym ułatwieniem jest to, że Facebook dostarczy ci podsumowanie tego, co oznacza każdy z tych celów, po prostu umieść kursor nad zaznaczeniem i wybierz najlepszy dla swojego celu.
Określając cel podejmujesz istotną decyzję o tym, jak dalej będzie wyglądać Twoja Kampania.
Musisz podjąć decyzję: Czy jesteś początkująca marką i chcesz poinformować odbiorców o swoim istnieniu tym samym zebrać dużą ilość polubień Fanpaga. Chcesz zwiększyć ilość odbiorców na stronie, a może zwiększyć sprzedaż sowich produktów. To i wiele innych może pojawić się jako założony cel Kampanii.
2. Ustaw odbiorcę
Baw się z publicznością. Utwórz więcej niż jeden zestaw reklam, aby zobaczyć, co działa najlepiej.
Pierwsza sekcja „Grupa niestandardowych odbiorców” pozwoli Ci utworzyć niestandardową listę do kierowania. Możesz też użyć remarketingu, instalując piksel w swojej witrynie. Jeśli nie posiadasz jeszcze takich umiejętności, możesz zdefiniować swoich odbiorców bardziej ogólnie. Facebook oferuje ogólne kierowanie według lokalizacji, wieku, płci, języków. Szczegółowe kierowanie odbywa się za pomocą słów kluczowych dotyczących danych demograficznych, zainteresowań i zachowania.
Bądź konkretny, ale obserwuj tabelę definicji odbiorców po prawej stronie ekranu. Staraj się trzymać strzałkę pośrodku (ish) zielonego odcinka.
Zawężenie grupy odbiorców może pomóc w pokonaniu niektórych drobiazgów i zapewnić reklamom na Facebooku wyraźniejszy wgląd w zainteresowaną publiczność. Jeśli uważasz, że grupa docelowa jest zbyt duża, spróbuj ją zawęzić.
Zdecyduj się na miejsce docelowe
Możesz pozostawić zaznaczone pole „Automatyczny” a Facebook użyje swojego algorytmu, aby wybrać miejsce docelowe dla reklamy.
Jednak z mojego doświadczenia wynika, lepiej dokładnie przeanalizować, gdzie chcesz by Twoje reklamy pojawiały się potencjalnym konsumentom, przy okazji koszt kampanii z pewnością się zmniejszy, a w żaden sposób nie zmniejszy jej jakości i zasięgu (postaw się na miejscu odbiorcy czy reklamy w messengerze nie bywają zbyt denerwujące i unikasz ich jak tylko możesz? Jeżeli odpowiedź na to pytanie czy podobne dotyczące innego umiejscowienia jest twierdzące lepiej zrezygnować).
3. Utwórz kampanię
Bardzo ważny w ustawieniach Kampanii jest sam budżet. Z pewnością nikt z nas nie chce przekroczyć założonej kwoty. Dzięki pewnym opcjom, jakie oferuje Facebook możesz tego uniknąć, ale musisz pamiętać, że systematyczna kontrola rozpoczętych Kampanii sprawi, że unikniesz niechcianych wydatków.
Gdy rozpoczniesz nową kampanię, będziesz mieć możliwość ustawienia limitu wydatków. Może to być pomocne, jeśli ustawiasz kilka różnych reklam, które będą wyświetlane w dziennych wydatkach bez daty zakończenia i nie chcesz przekroczyć określonego budżetu.
W zakładce “Ustaw zestaw reklam” ustawisz budżet i zakres dla swojej reklamy. Bądź tak dokładny, jak to konieczne podczas nazywania zestawów reklam, aby uniknąć nieporozumień, gdy będziesz sprawdzać postęp swoich zestawów reklam później.
Ustaw co najmniej dwa takie zestawy. Dlaczego? Jeden z nich może nie działać tak dobrze jak inny i przez to nie dawać założonych efektów. Wtedy możesz wyłączyć ten mniej wydajny.
Możesz wybrać budżet dzienny lub budżet na cały okres Kampanii, a także ustawić datę końcową reklamy. Często korzystanie z opcji budżetu dziennego powoduje większe wydatki na reklamę, ale jest to coś, na co można się bawić w zależności od reklamy.
Reszta zależy od Ciebie. Pamiętaj, że format reklamy i jej grafika musi być czytelna i zwracać na siebie uwagę. Co więcej tylko 20% powierzchni grafiki reklamowej może zajmować treść.
Uzasadnieniem takiego założenia jest: troska o wysoką jakość i atrakcyjność reklam. Aby mieć pewność, czy nie przekraczasz już tych magicznych 20% skorzystaj z siatki, jaką udostępnia Ci Facebook. Dzieli ona grafikę na 25 równych pól, jeżeli tekst zajmuje co najmniej 6 pól, pojawi się informacja, że nie jest ona zgodna, co może ograniczyć założony zasięg odbiorców. Jest kilka sposobów jak obejść te ograniczenia, którymi z chęcią podzielimy się z Wami przy kolejnych artykułach.
Praca na Facbook ads to niekończąca się opowieść, nad którą pracuje wielu specjalistów i wciąż znajduje wiele sposobów oraz narzędzi jak radzić sobie by Kampania osiągała najlepsze wyniki. Pisząc ten artykuł wiem, że nawet nie wyczerpałam minimum obszerności zagadnienia jakim jest Kampania Facebook. Z wielką chęcią przy kolejnych artykułach skupię się na poszczególnych etapach tworzenia reklamy i rozłożę je na części pierwsze.