Amerykański gigant nie próżnuje i w końcu ma zamiar należycie wykorzystać swój sprzedażowy potencjał przekształcając dotychczasową zakładkę Google Shopping z prostego mechanizmu porównywania cen w marketplace z prawdziwego zdarzenia. Wersja beta Google Shopping Actions zostanie uruchomiona we Francji na początku 2019 roku. Testy mają być przeprowadzane we współpracy z firmami takimi jak Auchan, Boulanger, Carrefour czy Fnac Darty. Docelowo platforma zakupowa ma być dostępna dla wszystkich użytkowników chcących oferować za jej pośrednictwem swoje produkty, a tym samym stać się konkurencją głównie dla Amazona i analogicznych portali sprzedażowych dominujących w innych krajach, w których Google umożliwi korzystanie z tej opcji (czyli. np. dla naszego rodzimego Allegro). Obecnie Amazon wciąż pozostawia w tyle konkurencję na amerykańskim i europejskim rynku e-commerce, może więc pozwolić sobie na dyktowanie wysokich cen – w tym momencie prowizja za sprzedaż za pośrednictwem platformy wynosi ok. 15%. Istnieje więc szansa, że pojawienie się godnego konkurenta spowoduje migrację sporej grupy klientów do GSA, zwłaszcza biorąc pod uwagę nieciekawy debiut marketplace na Facebooku. Za dużym prawdopodobieństwem takiego obrotu sprawy z pewnością przemawia ugruntowana pozycja Google na rynku – wiarygodność, duża siła przebicia, prosta integracja, a przede wszystkim niekwestionowany potencjał reklamowy.
Google Shopping Actions – na czym polega i jak działa?
Główną zaletą platformy ma być maksymalne ułatwienie klientom dokonywania zakupów z poziomu różnych usług Google – Zakupy Google, Asystent Google, a w USA także Google Express oraz korzystanie z jednego uniwersalnego koszyka na zakupy i jednorazową opłatę dla wszystkich resellerów. Google bierze na siebie obsłużenie płatności, przygotowanie interfejsu i integracji, zaś cały proces logistyczny związany z obsługą klienta i wysyłką zamówienia leży po stronie sprzedawcy, który musi jednak spełnić określone standardy – duże znaczenie odgrywa tu terminowość, płynność tranzytu, a co za tym idzie, możliwie jak najkrótszy czas oczekiwania na produkt. W Google Shopping Actions dostępne będą oferty z różnych kategorii – od technologii, przez kosmetyki, ubrania, zabawki aż po żywność etc. Kupujący mogą wypełnić swój koszyk produktami od różnych dostawców i łatwo dokonać zakupu – wystarczy kliknąć przycisk „Kup z Google”.
Jak sprzedawać za pośrednictwem GSA?
Aby zacząć sprzedawać swoje produkty za pośrednictwem platformy Google Shopping Actions, należy założyć konto w Google Merchant Center. Jego aktywacja umożliwia dodawanie ofert, a także zarządzanie swoimi reklamami. Google pobierze rzecz jasna prowizję za każdy zakup dokonany z poziomu GSA, opłaty te mają być jednak niższe względem tych, które pobiera np. Amazon.
Google Shopping Actions na polskim rynku
Nie wiadomo jeszcze czy i kiedy usługa Google Shopping Actions zostanie udostępniona polskim użytkownikom i czy faktycznie okaże się realną konkurencją dla popularnych portali sprzedażowych takich jak Allegro. Wydaje się, że najwięcej korzyści z takiego obrotu sprawy odnieśliby konsumenci, pytanie tylko czy dadzą szansę i obdarzą zaufaniem debiutującą platformę? To się okaże. Na pewno warto trzymać rękę na pulsie i śledzić wieści z francuskiego rynku.
zdjęcia: ecommercenews.eu, teles-relay.com