Blog 30 stycznia, 2025

AI w marketingu: jak zwiększyć skuteczność kampanii?

Napisał kamila

komentarze 0

AI w marketingu

Od automatyzacji procesów i wspierania hiperpersonalizacji po trwałą zmianę procesu generowania pomysłów. Generatywna sztuczna inteligencja jest gotowa
stać się katalizatorem nowej ery możliwości marketingowych.

Wyobraź sobie świat bez ograniczeń twórczych w marketingu.

Właściwe oferty trafiają do odpowiednich osób w idealnym momencie. Automatyzacja i analiza danych zwiększają wydajność i zrozumienie klienta. Klienci łatwiej znajdują potrzebne produkty, a marketingowcy mogą lepiej odpowiadać na ich potrzeby, skupiając się na innowacjach.

AI umożliwia zrewolucjonizowanie marketingu konsumenckiego, jaki znamy obecnie. Gdy firmy zaczną badać możliwości związane ze sztuczną inteligencją, będą chciały się upewnić, że wszelkie podejmowane przez nie działania są zgodne z ich ogólnymi celami marketingowymi. Próba włączenia zbyt wielu różnych inicjatyw AI w nadziei, że coś się przyjmie, może okazać się kosztowna, rozproszona i trudna do śledzenia. Tym samym utrudni włączenie wszelkich wniosków wygenerowanych podczas wprowadzania na rynek. Zamiast tego firmy mogą skupić się na dwóch lub trzech przypadkach użycia. A gotowe narzędzia gen AI mogą zapewnić natychmiastowy wpływ w priorytetowych domenach.

Zadania związane z rozwojem witryny i obsługą klienta są zbyt często wąskimi gardłami w interakcjach z indywidualnymi konsumentami. Choć wymagają staranności, dobrze zaplanowane kampanie mogą wywołać większe zaangażowanie i poprawić satysfakcję klientów. Marketerzy mają teraz możliwość jednoczesnego analizowania i interpretowania danych tekstowych, graficznych oraz wideo. Pozwala to lepiej zrozumieć potencjał innowacji. AI napędza szczegółową personalizację w sposób, który wcześniej nie był możliwy.

Zgodnie z raportem McKinsey, sztuczna inteligencja może dodać aż 4,4 biliona dolarów do globalnej produktywności rocznie. Natomiast marketing zyskać może od 5 do 15% na wydatkach, co przekłada się na około 463 miliardy dolarów rocznie.

Firmy, które nie wdrożą AI, ryzykują pozostaniem w tyle. W artykule przedstawiamy, jak organizacje mogą tworzyć wartość dzięki AI, od wykorzystania dostępnych modeli po przeprojektowanie procesów end-to-end, by osiągnąć niezrównaną personalizację i innowacje.

 

Wprowadzenie do sztucznej inteligencji w marketingu.

Generatywna AI przynosi natychmiastową wartość w marketingu. Obecnie wspiera tworzenie tekstów i grafik, personalizację kampanii oraz analizę opinii klientów. Dzięki temu firmy oszczędzają czas i zdobywają cenną wiedzę, która jest niezbędna do bardziej zaawansowanego wykorzystania tej technologii. Sztuczna inteligencja uwalnia zasoby ludzkie do bardziej strategicznych działań. Jednocześnie przyspiesza procesy, które wcześniej wymagały dużych nakładów czasu i pracy. W odróżnieniu od innych technologii, które przynoszą zwrot z inwestycji dopiero po wielu latach, AI dostarcza szybkie rezultaty, co sprawia, że jest szczególnie atrakcyjna.

1. Personalizacja kampanii marketingowych

Przykładem skutecznego wykorzystania AI jest Michaels Stores, sprzedawca wyrobów rzemieślniczych. Firma stworzyła platformę, która generuje treści i analizuje reakcje klientów na różne komunikaty. Dzięki temu personalizacja e-maili wzrosła z 20% do 95%, co zwiększyło klikalność SMS-ów o 41%, a e-maili o 25%.

2. Szczegółowa analiza danych klientów

Hiperpersonalizacja wymaga głębokiego zrozumienia zachowań konsumentów. Stitch Fix używa AI do analizy opinii klientów i rekomendacji produktów, a Instacart generuje przepisy, plany posiłków i listy zakupów, dostosowując je do potrzeb użytkowników.

3. Automatyzacja procesów

AI automatyzuje zadania, oszczędzając czas i zasoby. Przykładowo, detalista D2C wykorzystuje AI do obsługi zgłoszeń klientów, skracając czas pierwszej odpowiedzi o ponad 80% i redukując średni czas rozwiązania zgłoszenia o cztery minuty. Dzięki temu zespoły obsługi klienta mogą skupić się na bardziej zaawansowanych interakcjach.

4. Generowanie pomysłów i analiza rynku

Marketerzy wykorzystują AI do monitorowania konkurencji, analizy nastrojów konsumentów i testowania nowych produktów. Mattel dzięki AI tworzy cztery razy więcej projektów dla Hot Wheels, a Kellogg’s wykorzystuje dane przepisach do budowy kampanii wokół kreatywnych dań z płatkami. L’Oréa analizuje miliony treści online, identyfikując nowe możliwości innowacji produktowych.

 

AI rewolucjonizuje marketing, wspierając personalizację, automatyzację i innowacje.

Gdy firmy zaczną badać możliwości związane ze sztuczną inteligencją, będą chciały się upewnić, że wszelkie podejmowane przez nie działania są zgodne z ich ogólnymi celami marketingowymi. Próba włączenia zbyt wielu różnych inicjatyw AI w nadziei, że coś się przyjmie, może okazać się kosztowna, rozproszona i trudna do śledzenia, co utrudni włączenie wszelkich wniosków wygenerowanych podczas wprowadzania na rynek. Zamiast tego firmy mogą skupić się na dwóch lub trzech przypadkach użycia, w których gotowe narzędzia gen AI mogą zapewnić natychmiastowy wpływ w priorytetowych domenach.

 

Dostosowana sztuczna inteligencja zmienia oblicze marketingu.

Dostosowanie modelu gen AI w marketingu polega na trenowaniu open-source’owego modelu z firmowymi danymi (np. wytycznymi marki) w celu generowania spersonalizowanych treści. Takie pół niestandardowe rozwiązanie można regularnie aktualizować, co pozwala na ciągłe doskonalenie i budowanie przewagi konkurencyjnej.

Firmy już testują AI w kluczowych obszarach. Oto dwa przykłady:

1. Hiperlokalny zasięg

Firma telekomunikacyjna w Europie wykorzystała gen AI do tworzenia hiperpersonalizowanych wiadomości dla 150 segmentów rynku, zamiast ograniczać się do czterech makrosegmentów. System uwzględniał dane demograficzne, regiony, dialekty i inne atrybuty. Dzięki połączeniu GPT-4 Dall-E stworzono treści, które były wysyłane do klientów przez e-mail. W efekcie wskaźnik odpowiedzi wzrósł o 40%, a koszty wdrożenia spadły o 25%.

2. Innowacje w rozwoju produków

Firma produkująca napoje, dążąc do szybszego wejścia na rynek UE, wykorzystała gen AI do analizy trendów smakowych i preferencji konsumentów. Dzięki temu uzyskano wgląd w dane w ciągu jednego dnia, co tradycyjnie zajmowałoby tydzień. Następnie AI pomogło w tworzeniu 30 koncepcji napojów z wysoką wiernością w ciągu jednego dnia. Dzięki szybkiemu testowaniu z klientami, firma mogła zakończyć roczny proces innowacji w zaledwie miesiąc.

 

Transformacja marketingu dzięki AI

Sztuczna inteligencja ma potencjał przekształcić marketing, wspomagając niemal wszystkie zadania – od tworzenia tekstów po badania. Marketerzy mogą korzystać z AI do generowania szkiców i analiz danych. Jednak konieczne będzie wprowadzenie zabezpieczeń, by chronić dane osobowe i materiały chronione prawem autorskim.

Umożliwi również tworzenie wyjątkowych doświadczeń klientów, jak hiperpersonalizowane kampanie e-mailowe czy chatboty tworzące indywidualne plany pielęgnacyjne. Choć jesteśmy na początku tej transformacji, firmy powinny działać już teraz, by nie zostać w tyle. Chociaż jesteśmy jeszcze na wczesnym etapie i nikt nie jest do końca pewien, jak będzie wyglądać przyszłość sztucznej inteligencji generacji, wiemy, że nadchodzi transformacja oparta na sztucznej inteligencji generacji. Oto, jak firmy mogą zacząć, aby nie zostać w tyle:

1. Marketerzy powinni stworzyć wizję North Star i mapę drogową.

W celu wykorzystania sztucznej inteligencji w przyszłości marketingu, kiedy technologia przejmie czasochłonne zadania. Wizja powinna uwzględniać zasady odpowiedzialnej AI. Na jej podstawie marketerzy opracowują plan inwestycji, uwzględniając potrzeby klientów, możliwości firmy i konkurencję. Ważne jest, aby firma była skoordynowana w zakresie priorytetowych przypadków użycia. Mapa drogowa powinna obejmować edukację
pracowników i plan komunikacji wewnętrznej.

2. Firmy powinny stworzyć trójwarstwowy zespół.
  • biuro działań koordynujące strategię
  • wielofunkcyjne pody odpowiedzialne za implementację przypadków użycia
  • zespół techniczny zapewniający stabilną platformę.
3. Dla prostych przypadków użycia, wykorzystaj gotowe narzędzia AI, a szybko zidentyfikować obszary o dużym potencjale.

Określ wymagania techniczne, prototypy i decyzje „buduj, kupuj lub partneruj” w celu efektywnego skalowania rozwiązań.

 

Trzypoziomowe podejście w marketingu

Dzięki zastosowaniu tego trzypoziomowego podejścia do gen AI w marketingu firmy mogą odblokować potencjał technologii, aby pomóc zwiększyć wydajność, skuteczność i kreatywność. Potencjalny harmonogram rozpoczęcia może wyglądać następująco:

  • Pierwsze sześć tygodni powinny być poświęcone na opracowanie mapy drogowej pilotażu. Należy zdefiniować przypadki użycia i ocenić bieżące możliwości technologiczne. Ważne jest także ustalenie krótkoterminowych czynników umożliwiających rozwój, zidentyfikowanie zespołu i modelu operacyjnego oraz określenie potencjalnych zagrożeń.
  • Pierwsze 90 dni należy przeznaczyć na uruchomienie „pokoju wygranych” sztucznej inteligencji. Dalsze definowanie priorytetowych przypadków użycia i opracowanie mapy drogowej są kluczowe. Należy także wprowadzić dane do źródeł gen AI oraz opracować strategię łagodzenia ryzyka. Ważny jest także audyt odpowiedzialnego używania gen AI.
  • W pierwszych sześciu miesiącach należy opracować długoterminową strategię transformacyjną AI. Kluczowe będą pomiar wpływu, zarządzanie zmianami i skalowalnością. Ważne jest dostrajanie modeli i integracja działań AI z istniejącą technologią marketingową.

Mamy nadzieję, że po kilku miesiącach marketerzy będą mieli do dyspozycji kilka publicznych i demokratycznie pozyskanych przypadków użycia, na które będą mogli się powołać i z których będą mogli się uczyć, wykorzystując automatyzację przepływu pracy i sztuczną inteligencję do przyspieszenia, ulepszenia i
uproszczenia przebiegu kampanii marketingowych.

Skip to content