Dobry marketing to pozytywny marketing – najlepsza komunikacja zwraca uwagę na to, co jest istotne, a istotne jest to, na czym nam zależy. Marka, która posiada świetny dział graficzny, pomysłowych copywriterów i wiele, wiele innych nie przebije się na rynku, jeżeli nie zacznie słuchać potrzeb swoich odbiorców. Im bardziej słuchasz tym lepiej dla ciebie. Tylko co to znaczy słuchać, jak pokazać, że potrzeby naszych klientów są dla nas ważne?
Oto trzy sposoby, które według marketingowców będą istotne w komunikacji w 2019 roku:
Bądź autentyczny
Brak autentyczności z czasem da się wyczuć, co może dać duże straty i zdystansowany odbiór marki. Autentyczność buduje relacje, a przede wszystkim zaufanie. Oznacza to, że przede wszystkim trzeba wierzyć w to, co się robi, troszczyć się o założone wartości i pokazywać, że dla nas, jako marki, jest to istotne. Autentyczność możemy budować na różnych poziomach:
– pokazując działania firmy, ludzi, akcje, wydarzenia;
– odpowiadając na (prawie) wszystkie komentarze, wiadomości czy posty (dbamy o dobre relacje z fanami);
– wychodząc w swych działaniach do ludzi, którzy angażują się w różne wydarzenia, spotkania itd.
Myśl pozytywnie
W dzisiejszych czasach szukamy ucieczki i różnych sposobów jak poczuć się lepiej, znaleźć jakiś pozytywny aspekt dnia. Priorytetowo traktując czas z ludźmi, których kochamy oraz produkty, z których dobrze korzystamy nastawiamy się na pozytywne myślenie. Marki powinny myśleć o swojej roli w kreowaniu pozytywnych doświadczeń. W swych działaniach warto nastawiać się na symbole, rzeczy czy miejsca, które mogą uszczęśliwić ludzi. Ten, kto już zmierza się z rzeczywistością Social Media wie, że działanie na emocje to mocny punkt wspomagający popularność marki. Pozytywny marketing może to tylko wzmocnić.
Bądź inspiracją
Twoje działania mogą wpłynąć na odbiorców. Uważam, że marka świadoma odpowiedzialności za konsumenta, to świetna marka zasługująca na ogromny szacunek. Nadchodzi ogromna fala zmian w świadomości ludzi, zaczynamy dostrzegać problemy związane ze środowiskiem naturalnym. Wszelkie zanieczyszczenia, traktowanie roślin czy zwierząt i kwestie temu pokrewne stały się TOP tematem początku 2019 roku. Może więc warto stać się marką, która swym działaniem inspiruje do walki o to by żyło się lepiej.
Oczywiście, wiele spraw, z którymi możemy się identyfikować są bardzo ryzykowne i z pozoru pozytywne działanie może odwrócić się przeciw nam. Świetnym przykładem tego jest kampania „Jedz Ostrożnie!” to najbardziej kontrowersyjna kampania w ostatnim czasie. Internauci są wściekli na jej wydźwięk, a niektórzy czują się skrzywdzeni. Do sprawy odniósł się m.in. Ogólnopolski Strajk Kobiet. Zarzucił firmie AMS, że „postawiła sobie za cel, aby upokarzanych, okrutnie traktowanych, cierpiących codziennie ludzi, których przecież można bezkarnie obrażać, że żrą, było więcej”. Wydaje się, że cel został osiągnięty, bo o tym się mówi, nawet bardzo, jednak czy chodziło o to, żeby ludzie poczuli się skrzywdzeni? Czy w takim przypadku kampania wspomoże w działaniu na świadomość odpowiedzialnego jedzenia? Cóż, jest taka szansa, ale z pewnością negatywny oddźwięk akcji bardzo ją zmniejszył.
Chcąc dotrzeć do jak największego grona odbiorców warto pamiętać o tych trzech kwestiach. Odnieśmy się do największych gwiazd, które osiągnęły swój sukces poprzez Facebooka, Blogi czy Youtube. Przeanalizujmy ich działanie na podstawie autentyczności, pozytywności i bycia inspiracją. Wydaje mi się, że wymienione powyżej cechy miały ogromny wpływ na to, kim są teraz.
Do dzieła!